COMPETITIE SPELEN... EEN AANRADER

Een zeer goede, al decennia lange traditie binnen de tenniswereld is het spelen van een competitie, waarbij de teams van verschillende verenigingen hun krachten meten.
Enkele voordelen van het spelen van competitie:

• het deel uitmaken van een team, gezellig en stimulerend
  • de sportieve krachtmeting als team tegen spelers van een andere club
  • “leerproces”wordt versneld door spelen tegen nieuwe tegenstanders
  • je gaat als team eerder ook meer oefenen (of gewoon een balletje slaan)
  • je speelt ook eens op een andere baansoort
  • sfeer proeven bij andere verenigingen

Nederland heeft één van de grootste tenniscompetities ter wereld met meer dan 200.000 deelnemers.
De KNLTB heeft een zeer divers competitieaanbod. Met meer dan 300 vormen die worden gespeeld op regionaal en landelijk niveau op iedere dag van de week, voor bijna iedere leeftijd, voor zowel beginnende spelers als voor topspelers en iedereen daar tussenin.
Het spreekt voor zich dat wij als kleine club niet alle vormen kunnen aanbieden, maar we doen wel aan alle drie de KNLTB competities mee.
Te weten de:

Voorjaarscompetitie: wordt ieder jaar gespeeld vanaf de eerste helft april tot eind mei, begin juni. In deze competitie wordt wekelijks (7 weken lang) op een vaste dag gespeeld, waarbij er tegenwoordig bijna op alle dagen wel een competitievorm mogelijk is. De speelperiode omvat 9 weken omdat er enkele dagen uitvallen ivm voorjaars school vakanties.

Najaarscompetitie: de naam zegt het al deze competitie wordt gespeeld in het najaar van half september tot eind oktober/begin november. Ook in deze competitie wordt wekelijks (7 weken achter elkaar) op een vaste dag (donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag) gespeeld.

Regionale winter buiten competitie (RWBC): aan deze competitie kunnen uitsluitend verenigingen meedoen die banen hebben waarop het gehele jaar door gespeeld kan worden. In deze competitie wordt alleen op zaterdag en zondag gespeeld. Dit is geen aaneengesloten periode maar er worden wedstrijden gespeeld van half november tot begin maart .

Om competitie te mogen spelen dien je lid te zijn van een bij een KNLTB aangesloten vereniging (minimaal 3 weken voor de datum waarop je voor het eerst gaat spelen moet je als lid van je vereniging waarvoor je gaat spelen bij de KNLTB zijn ingeschreven). Je ontvangt als lid (na betaling van je contributie en het inleveren van een pasfoto) een KNLTB ledenpas met hierop je naam, vereniging en speelstrerkte.

Een competitie team bestaat minimaal uit 4 spelers (herenteams 4 heren, damesteams 4 dames en gemengde teams 2 heren + 2 dames).
De meeste teams bij MTC bestaan uit 6 of meer spelers aangezien het prettig is om bij verhindering of blessure van één van de spelers niet meteen omhoog te zitten.

Ieder jaar stelt de bond vast welke vormen er gekozen kunnen worden.
Meestal komt het neer op:

• 4x een (heren of dames)enkel + 2x een (heren of dames)dubbel per team
  • 4x een (heren of dames)dubbel per team
  • 1 HE, 1 DE, 1 HD, 1 DD, 1 GD
  • 1 HD, 1 DD, 2x GD
  • 2xHE, 2x DE, 1 HD, 1DD, 2x GD (alleen in de landelijke competitie op zondag)

Deze vormen zijn er in verschillende leeftijdsklassen (17+, 35+, 50+)
De teams worden zoveel mogelijk ingedeeld in een poule van 8 ploegen, zodat je tegen 7 verschillende verenigingen speelt. Het komt ook voor dat je met 4 ploegen in een poule zit en dan speel je een uit en een thuis wedstrijd tegen iedere ploeg.

Meedoen aan één van de competities is niet gratis.
De club stelt de banen beschikbaar maar de overige kosten (competitie-inschrijfgeld KNLTB + ballen) worden door het team betaald.
De KNLTB bepaalt ieder jaar de hoogte van het inschrijfgeld (zo rond de € 40,00 per ploeg). Het ballen-geld bedrag is afhankelijk van het aantal thuiswedstrijden (de thuis spelende ploeg moet namelijk voor de ballen zorgen).
Mtc koopt ieder jaar ballen voor het toernooi, de competitie, de jeugd en voor recreatieve doeleinden.
Voor iedere KNLTB competitiewedstrijd moeten er nieuwe ballen worden gebruikt. Per thuiswedstrijd gebruiken we 2 kokers (bij enkele vormen iets meer). De prijs van een koker ballen ligt tussen de € 7,50 en € 10,00.

Om als vereniging mee te mogen doen aan de KNLTB competities moet de club beschikken over een VCL (Verenigings Competitie Leider).
MTC beschikt over 2 VCL’s :
Tessa Wagenaar en Manon Steenwijk
Je kunt hen bereiken door te mailen naar: [email protected]

Met vragen over de competitie kun je bij deze dames terecht.

Alle actuele informatie over de KNLTB competities worden gepubliceerd in onze nieuwsbrieven en op onze website/facebook. Houdt je mailbox dus goed in de gaten.

Naast de door de KNLTB georganiseerde competities worden er ook ieder jaar zomeravond en winteravond competities door onze eigen club georganiseerd.
Deze competities worden georganiseerd door de recreatiecommissie en zijn speciaal voor onze eigen leden. Ook hierbij geldt: actuele informatie via website/Facebook en nieuwsbrieven.

Vragen?

Telefoon

Tennispark Medemblikker T.C.

Admiraliteitsweg 4 (achter mfa De Muiter)